Groep 6 A

Aan de slag in onze tuin! 

IMG-20170420-WA0006   IMG-20170420-WA0008

IMG-20170420-WA0011   IMG-20170420-WA0004 

Afscheid meester Marlon 

Voor het afscheid van meester Marlon hadden wij speciale meester Marlon maskers gemaakt. Grappig hé? 
 
IMG-20170420-WA0029
 

Schooltuinen – Start van de buitenlessen

Na de leerzame binnenlessen zijn wij nu gestart met de buitenlessen van de Schooltuinen! Als wij aankomen op de Kalfstuinen gaan wij ons altijd eerst even “tuin-proof” aankleden. Wij dragen makkelijke kleding en laarzen. Wij mogen geen handschoenen dragen, maar graven lekker met onze vingers in de aarde! De eerste les zijn wij begonnen met het bewerken van onze tuin. Hakken, harken en de tuin opruimen. Ook hebben wij gezaaid en een plantje geplant. Iedere donderdag zijn wij van 10.00 tot 11.45 uur aan het werk in onze tuin. Kom je eens kijken? 
 
20170413_102356
 

Poseren voor NEMO

Een prachtige foto van ons voor NEMO. Mooi hé? 
 
20170310_102511
 

Afsluiting van de themaweek

Vandaag hadden wij de afsluiting van de themaweek “onderzoekend en ontdekkend leren”. Wij hebben een bezoek gebracht aan NEMO, waar wij de hele dag op ontdekkingsreis zijn gegaan. De afsluiting van de themaweek had als doel om aan andere leerlingen te presenteren wat je hebt geleerd over dit onderwerp.  Groep 6A had een prachtige PowerPoint gemaakt. Een aantal leerlingen hadden de presentatie voorbereid en vonden het fantastisch om te doen! Op de foto staat Yassin. Hij heeft samen met Akram en andere leerlingen van de plusklas allerlei proefjes bedacht en liet deze medeleerlingen uitvoeren. Leuk hoor!
 
20170328_140027
 

De Grote Rekendag

Tijdens de Grote Rekendag zijn wij de hele dag bezig geweest met uitdagende vraagstukken. Wij zijn begonnen met het praten over ons ideale vakantiepark. Op dat vakantiepark mochten wij een eigen vakantiewoning ontwerpen. Wij waren gelijk enthousiast. Op de foto’s zie je dat wij proberen te bedenken wat de maten van een bed zullen zijn. Als we de maten weten, dan kunnen we onze plattegrond op schaal tekenen. 
 
20170322_092530   20170322_092416
 

Ons eerste bezoek aan de Schooltuinen

Vandaag was het dan eindelijk zover… We mochten voor het eerst naar de Schooltuinen om een binnenles te volgen. We konden niet wachten! 
 
De eerste drie lessen zijn binnenlessen. Tijdens de binnenlessen leren we al veel en bereiden we ons voor op het bewerken van onze eigen grond. 
 
De eerste les stond in het teken van het kennis maken met de Schooltuinen. We begonnen met een soort kleine speurtocht om de omgeving van de Schooltuinen te verkennen. We moesten op zoek naar letters op bepaalde locaties. De letters vormden samen een woord. 
 
Na de speurtocht was het tijd om naar binnen te gaan. Juf Petra vertelde ons enthousiast allerlei informatie over de Schooltuinen. Vanaf april krijgen we allemaal ons eigen stuk grond! Juf Petra liet ons de omtrek zien en het bleek wel 6 vierkante meter te zijn. Groot hè?  
 
Ten slotte hebben wij in tweetallen nog een aantal opdrachten gemaakt, zoals het bedenken van een teeltplan. 16 februari volgen we de tweede les. 
 
20170126_104530   20170126_112540
 
20170126_112415
 

Een toren van spaghetti en spekjes?

Juf Saskia en juf Marieke volgen een korte cursus over onderzoekend en ontwerpend leren. Na het lezen van theorie was het tijd om eens iets uit te proberen. De juffen hadden gemotiveerde proefkonijnen nodig… Raad eens, dan ben je bij groep 6A op de juiste plek! 
 
De les begon met het bespreken van een lastig woord, namelijk constructie. In het woordenboek en op internet zochten wij de betekenis op. Een constructie bestaat uit twee of meer delen. Vervolgens hoorden wij dat wij torens gingen bouwen van spaghetti en spekjes. 
 
Voorafgaand aan het bouwen van de toren dachten wij alvast na over onze constructie. Voor de klas bespraken we alvast wat suggesties. Toen was het tijd voor het échte werk, namelijk het bouwen van de toren. Dit bleek nog best lastig! 
 
Een goede samenwerking en het uitproberen van diverse vormen zorgde ervoor dat wij aan het einde van de les allemaal een soort toren hadden staan. Wij hebben deze les ontdekt dat een kubus stevig kan staan door een driehoeksverbinding ertussen te maken. Ook bedacht Salma steunpilaren. Het gebouw van de Flevoparkschool was haar inspiratie. Knap hè? 
 
De volgende les gaan we bruggen bouwen van papier. De bruggen moeten een gewicht van minstens 100 gram kunnen houden… Wat denken jullie, gaat het ons lukken?
 
20170124_134150   20170124_140602   20170124_140613
 
20170124_134925
 

Een frisse start in 2017! 

Wat leuk dat je weer op onze site komt kijken. Na alle hapjes, dansjes en feestjes in 2016 zijn wij weer fris en uitgerust begonnen op school. 
 
Inmiddels hebben wij er alweer bijna twee weken opzitten. Wat hebben wij in deze twee weken geleerd? 
 
☆ 24 nieuwe themawoorden die te maken hebben met het thema verandering. 
☆ Verhaalsommen met tijd. 
☆ Woorden met een lange klank aan het eind van een klankgroep schrijven. 
☆ Hoe je weet of je een woord met een -d of -t moet schrijven. 
☆ Een boek op een enthousiaste wijze presenteren.
☆ Tennis
☆ Meer over de tijd van de jagers en verzamelaars. 
☆ Positieve kwaliteiten van elkaar benoemen. 
 
Ook hebben wij afgelopen week een afscheidsfeestje georganiseerd voor onze stagiaire Elise. In de klas hingen vlaggetjes en van ons eigen geld hebben wij zelfs een taart gekocht. Lief he? 
 
20170120_111916   20170120_111926

Kerstsfeer

Rendieren in 6A. Kijk deze lieve rendieren eens lezen in de speciale “kerst” leeshoek! 

20161208_115138 

Schoolschaatsen

Wisten jullie dat wij drie keer mochten schaatsen bij de Jaap Edenbaan in Amsterdam? 
 
De eerste keer vonden veel kinderen het erg lastig en lagen veel kinderen op het ijs! Auw! Je leert schaatsen met vallen en opstaan! 
 
De laatste les was echt een feest! Onze ouders mochten komen kijken en wij schaatsten de Elf Stedentocht. Op een gegeven moment ging het licht uit en begon er harde muziek te draaien! Dat was fantastisch! 
 
Als afsluiting van de leuke lessen dronken wij nog een bekertje warme chocolademelk en kregen wij een echte medaille. Wauw! 
 
20161212_092234   20161212_092302
 

Bezoek aan de bibliotheek

Woensdag 7 december hadden wij een zeer leerzaam uitstapje in de agenda staan. Wij zijn met de hele klas naar de bibliotheek gegaan. Het onderwerp van de les was: Informatie opzoeken en goede bronnen vinden. 
 
20161207_101031
 

Sinterklaas

Maandag 5 december was het feest op school, want Sinterklaas had een plekje in zijn agenda vrijgemaakt om de Flevoparkschool te bezoeken. 
 
Wij zitten natuurlijk al in groep 6, dus wij maken graag suprises voor elkaar. Dit jaar hebben wij weer prachtige suprises gemaakt voor elkaar. Iedereen had er flink werk van gemaakt. Er waren zelfs twee suprises met licht! 
 
Iedereen ging tevreden en blij met de cadeautjes naar huis. Wij hebben ervan genoten!
 
20161205_080115   20161205_080138   20161205_080205
 

Denkspelletjes en veters strikken?

In de thema’s van taal leren wij ieder thema veel nieuwe woorden. Onlangs hebben wij over het thema sport gewerkt en ontdekten wij dat je ook kunt denksporten?!? Spelletjes als dammen en schaken zijn echte denksporten.  
 
Vanmiddag mochten wij dit soort spellen mee naar school nemen en hebben wij heerlijk in groepjes spelletjes gespeeld. Dit ging in een goede, sportieve sfeer. Tussen de spelletjes door hielp Moad zelfs even met het strikken van Esma’s veters. Wat lief! 
 
20161111_150024   20161111_150029
 
20161111_150553
 

Ontbijten op school 

Weten jullie wat bijzonder is? Wij hebben vandaag op school ontbeten! Het is vandaag namelijk de dag van het nationale schoolontbijt. In de ochtend gingen wij eerst sporten samen met juf Michelle. Na zo’n inspannende gymles hadden wij echt wel trek gekregen… Op school hebben wij de tafels gedekt en hebben wij gezellig ontbeten. Tijdens het ontbijt hebben wij ook besproken waarom het zo belangrijk is om iedere ochtend gezond te ontbijten. 
 
20161108_104511   20161108_104528
 
20161108_105955
 

Een gezonde traktatie

Arme Moad, ziek op zijn eigen verjaardag… Afgelopen woensdag werd Moad alweer 10 jaar oud. Echter moesten wij hem missen, want hij lag ziek in bed. Donderdag was hij weer op school en besloten wij dat hij vrijdag gewoon 10 jaar zou worden. Wij hebben er vandaag dan ook een leuk feestje van gemaakt! Moad had een heerlijke, gezonde traktatie meegenomen… Ook voor de juffen en meesters had hij een mandarijn mee, bedankt Moad! 
 
20161104_102112
 

Nieuwe tafels en stoelen 

Wat was het maandag een verrassing. Het leek wel alsof wij op een compleet andere school waren gestart! Wij hebben nieuwe tafels en stoelen! 
 
Wat heel bijzonder is, is dat wij een tafel in de vorm van een driehoek hebben! Waarom een driehoek? De driehoek zorgt ervoor dat er allerlei opstellingen te maken zijn, waaronder een cirkel. Ook kunnen wij op deze manier vaker en beter leren samenwerken met elkaar. 
 
Niet alleen de kinderen waren erg blij, maar ook diverse ouders kwamen een kijkje nemen in de klas. Ze probeerden de stoelen en tafels uit. Sommige ouders vonden het zo lekker en goed zitten, dat ze bijna niet meer weg wilden gaan! 
 
20161027_092338   20161027_092357
 
20161027_092413
 

Kinderraad

Hallo ik ben Yassin uit 6a en ik ben gekozen tot de kinderraad, want we hadden verkiezingen en ik had deze ideeën: 
Dat de hele school iPads moest krijgen, dat de kinderen meer moeten bewegen en dat de kinderen extra hulp moesten krijgen.
En nu ben ik gekozen tot de kinderraad. 
 
Groetjes, Yassin 6a
 

Capoeira

Gelukkig is juf Michelle er weer om ons dit jaar weer leuke, uitdagende gymlessen te geven! Dit keer kregen wij een proefles capoeira! Wij waren enthousiast en deden actief mee! Wist je dat je capoeira kunt kiezen als naschoolse activiteit?
 
20160906_100609
 

Discussiëren, een standpunt en een stelling.

De kinderen hadden vandaag veel plezier in de taalles, op het programma stond namelijk discussiëren! Het is belangrijk dat je al op jonge leeftijd leert nadenken over het innemen van een standpunt en in gesprekken durft mee te praten. 
 
Ook de rol van de voorzitter is een belangrijk aspect. De voorzitter zorgt ervoor dat in een discussie iedereen zijn/haar mening kan vertellen en deelt soms ook taken uit, zoals het maken van aantekeningen. De voorzitter kan na een discussie in een aantal zinnen de conclusie vertellen. 
 
Wij hebben in groepjes over de volgende stellingen gesproken: 
☆ Een kind mag meebeslissen over de bestemming van de vakantie. 
☆ Een kind uit groep 6 moet iedere week zijn/haar kamer helemaal opruimen. 
 
Even voor de ouders: de laatste stelling daar was vrijwel iedereen het mee eens! Kortom, nette kamers dit jaar bij de kinderen uit groep 6A! 
 
Tijdens dit gesprek waren Quivante,  Aya, Hafsa en Gökhan voorzitters. Wat deden zij het goed! De andere kinderen hebben aan het einde van de les nog tops en tips bedacht voor de voorzitters.
 
20160907_095643   20160907_095708
 
20160907_095712
 

Een goede start van het schooljaar

Maandag 29 augustus was het zover, het was weer tijd om naar school te gaan! De meeste kinderen hadden een heerlijke vakantie in het buitenland gehad en andere kinderen hadden in Nederland leuke avonturen meegemaakt. Na al dat genieten was het tijd om weer te beginnen. Wat was het leuk om te zien dat de kinderen vol enthousiasme weer aan de slag gingen! 
 
Wie zitten er allemaal in groep 6A? 
 
In onze klas zitten de volgende kanjers: Salma, Gökhan, Yassin, Jaelinne, Hibba, Revinginio, Keshav, Quivante, Yigit, Moad, Esma, Hafsa, Hulya, Aya, Akram en Veli. De juf van groep 6A is juf Marieke Bouwman. Binnenkort zullen wij ook een groepsfoto plaatsen! 
 
Wat weten en kunnen wij al na een aantal dagen in groep 6? 
 
☆ Een zelfstandig naamwoord is een mens, dier of ding en je kunt er een lidwoord voorzetten. 
☆ Een bijvoeglijk naamwoord is een woord dat iets over een zelfstandig naamwoord zegt.
☆ Een stoffelijk bijvoeglijk naamwoord! 
☆ Woorden met -nk en -ng
☆ De nieuwe taal/spellingmethode is top! 
☆ Debatteren, dat doen wij graag. 
☆ Vooruitstrevend en traditioneel. 
☆ 9×99?
☆ Een vierkante centimeter. 
☆ Een liedje zingen met de titel “offline”! 
☆ Ons huiswerk leren plannen door een échte agenda te gebruiken. 
☆ Verantwoordelijkheid nemen voor onze taak van de week, bijvoorbeeld het aanzetten van de computers.
☆ Met een fluisterstem op een aangename manier samenwerken. 
 

Weekkrant

Vorig jaar nam Akram het initiatief voor het opzetten van een weekkrant. Het viel hem op dat in groep 5/6 er steeds minder ouders in de klas kwamen en het leek hem belangrijk om de ouders goed op de hoogte te houden. 
 
Je denkt tijdens het lezen misschien dat de juf de weekkrant maakt, maar niks is minder waar. De weekkrant maken de leerlingen helemaal zelf! Iedere week zijn twee leerlingen verantwoordelijk voor het maken van de weekkrant. In deze krant kun je lezen wat wij in de klas allemaal doen en aan welke doelen wij werken. 
 
De weekkrant is momenteel nog in ontwikkeling. De kinderen denken nog na over een geschikt format. Wat een format is? Dat moet je maar aan de kinderen vragen…