Vakantieschool Taal

Zomervakantie

De kinderen stapten in het vliegtuig naar Marokko. Onderweg maakten zij kennis met Esmaa, Fatima, Nasrdin en Yousef. Zij lieten hen meemaken wat ze zelf ontdekt hebben in Marokko, het land van hun ouders. Ze gaven tips bij wie ze langs moesten gaan, wat ze konden zien, proeven en doen. Zij volgden hun spoor door de medina – een doolhof van straatjes – en maakten een busreis dwars door Marokko. 
 
Het was een leuke, geslaagde en leerzame uitstapje. Als afsluiting hebben de kinderen genoten van een heerlijke lunch.
 
20170724_121052   20170724_121225
 
20170724_123824   20170724_124348
 
20170724_125812   20170724_125820
 
20170724_125828   20170724_130015
 
20170724_130108   20170724_144147
 
20170724_144153
 
20170724_123740   20170724_123742   20170724_123758
 
20170724_123830   20170724_123856   20170724_123940
 
20170724_124137   20170724_124143   20170724_124212
 
20170724_124230   20170724_124256   20170724_124301
 
20170724_124339   20170724_124555   20170724_125112
 
20170724_125449   20170724_125558   20170724_144138
 

Meivakantie

Op dinsdag 25 april hebben leerlingen van de VST (Vakantie School Taal) als afsluiting van het thema ‘gezonde voeding’ een gezonde maaltijd voor hun ouders klaargemaakt. Natuurlijk hebben ze eerst een presentatie gegeven over wat ze hebben geleerd. Wat is gezonde voeding nu eigenlijk? Daarna heeben de leerlingen en de ouders smakelijk kunnen genieten van al het lekkers.

image-1   image-2

image-3   image-6   image-7

image-4   image-5

  image-8   image

Dinsdag was de afsluiting met presentaties aan de ouders en op woensdag 26 april kregen de leerlingen van de VST een workshop over gezonde voeding. We gingen samen naar ‘Flavour town’, daar leerden de leerlingen hoe ze zelf sushi kunnen maken. Uiteraard met gezonde ingredienten!

image-9   image-11   image-10

image-14   image-16   image-13

image-12   image-15

Kerstvakantie

Presentatie voor de ouders van de kinderen die deelnemen aan de VST.

20161228_114319   20161228_114310

20161228_114334   20161228_114431

20161228_114436   20161228_114519

20161228_114638   20161228_114740

20161228_114939   20161228_115107

20161228_115159   20161228_115213

De Hortus Botanicus in Amsterdam

Wij vonden het heel leuk in Hortus Botanicus. Er zijn daar heel veel kassen. Ze hebben daar wel 4000 soorten planten. Op de eerste dag kregen we uitleg over hoe chocola wordt gemaakt. Daarna werden we in drie groepen verdeeld; groep koffiebonen, groep rijstkorrels en groep cacaobonen. Elke groep had zijn eigen begeleider. We moesten daar dingen proeven, ruiken, voelen en raden wat het was. De volgende dag moesten we vertellen hoeveel kilometer we ’s ochtends gegeten hadden; waar komen de producten die we eten vandaan? Hoeveel kilometer is dat ongeveer? Ten slotte mochten we zelf chocoladepoeder maken van cacao en theezakje.

De VST groep

 20150224_130445    20150224_131054

20150224_131209    20150224_132345

20150224_132711    20150224_132736

 20150224_132745   20150224_134210

20150224_135804    20150224_135814

20150224_135840    20150224_141806

20150224_141816    20150224_141838    20150224_142004

Thema Fair Trade. Een bezoek aan De Hortus Botanicus in Amsterdam

Ons derde thema was Fair Tirade

Wij vonden het heel leuk in Hortus Botanicus. Er zijn daar heel veel kassen. Ze hebben daar wel 4000 soorten planten.

Op de eerste dag kregen we uitleg over hoe chocola wordt gemaakt. Daarna werden we in drie groepen verdeeld; groep koffiebonen, groep rijstkorrels en groep cacaobonen. Elke groep had zijn eigen begeleider. We moesten daar dingen proeven, ruiken, voelen en raden wat het was. De volgende dag moesten we vertellen hoeveel kilometer we ’s ochtends hadden gegeten; waar komen de producten die we eten vandaan? Hoeveel kilometer is dat ongeveer? Ten slotte mochten we zelf chocoladepoeder maken van cacao en een theezakje.

De VST groep

Thema Sport en bewegen

Ons tweede thema was sport en bewegen.

Als eerst hadden we een filmpje gekeken over de verschillende sporten. Het zijn er heel veel! Balsport, Denksport, Krachtsport, Luchtsport, Motorsport, Paardensport, Schietsport, Vechtsport, Watersport, Wielersport, Wintersport, Atletiek, Extreme sporten enzovoorts. We hadden ook de individuele sporten zoals zwemmen, tennis, atletiek, boksen, gymnastiek, paardrijden, schaatsen, schermen, skiën, tafeltennis, judo, worstelen en teamsporten zoals voetbal, volleybal, korfbal, basketbal, hockey, handbal, honkbal besproken. Daarna hadden we de tekst gelezen over ‘10 redenen waarom bewegen belangrijk is’. Wij moesten de moeilijke woorden van de tekst onderstrepen en de betekenis ervan opzoeken. Deze woorden hadden wij geordend in een woordkast; welke woorden en sporten horen bij elkaar? Wij kregen ook huiswerkopdrachten. We moesten een sporter interviewen en een werkstuk maken over ons lievelingssport. Dit moesten wij aan elkaar en aan onze ouders presenteren.

De VST groep

Welkom

Hebben jullie gehoord van de Vakantieschool Taal (VST)?

De gemeente Amsterdam startte het pilotproject ‘Vakantieschool Taal’. Met dit project krijgen basisschoolleerlingen van groep 6 en groep 7 de kans hun taalvaardigheid te verbeteren. In de Vakantieschool Taal hebben de leerlingen één keer per week anderhalf uur les na schooltijd en drie dagdelen in de schoolvakanties. De nadruk ligt hierbij op het vergroten van de taalvaardigheid met in het bijzonder de woordenschat.

De Flevoparkschool is dit schooljaar gestart met de Vakantieschool Taal. Een deel van de kinderen uit de groepen 6 en de groepen 7 doet hier aan mee. De selectie geschiedt door de interne begeleiders en de directeur.

Wij werken met thema’s. Elke thema duurt zes weken en wordt afgesloten met een presentatie waarbij de ouders aanwezig zijn. Het thema start met een activiteit. Tijdens deze activiteit wordt het thema verteld aan de leerlingen. Wij proberen de leerlingen te motiveren. Dit doen we bijvoorbeeld door activiteiten in en om de school, een gastdocent uit te nodigen of een excursie te maken.

De leerlingen krijgen huiswerk mee. Het huiswerk heeft te maken met het thema. Er zijn ook ouder- kindopdrachten. Ouders gaan dan samen met hun kind aan de slag. Zo blijven zij op de hoogte van de inhoud en worden zij ook betrokken bij het onderwijs van hun kind.

Als een feestelijk maar ook gezond begin was onze eerste thema ‘de gezonde voeding.’ In het kader van Jump in (wij zijn een Jump in school) wilden wij de aandacht vestigen op kinderobesitas en hoe belangrijk het is om gezond te eten en te bewegen.

De coördinatoren van de Vakantieschool Taal zijn Ria van Dorpel en Rachma el Kouaa.

Zie foto’s en filmpje van ons eerste thema ‘de gezonde voeding’.

 20141016_102929     20141016_103021_2

 De leerlingen zijn druk bezig met het maken van een gezonde hapjes. 

20141016_103720     20141016_103540

Wat ziet het eten er heerlijk uit!

20141016_104213

Na al het harde werken en het maken van de hapjes, moet het eten natuurlijk o0k geproefd worden.  

 20141001_131909     20140910_140653

De leerlingen zijn druk bezig met het maken van de opdrachten.

20140924_124234      20141001_124649